Sök:

Vad gestaltas i den fysiska miljön?

en studie kring några
förskollärares intentioner med utformningen av den fysiska
miljön inomhus på förskolor


Undersökningens syfte var att beskriva och förstå vad några förskollärare har för intentioner med hur de utformar den fysiska miljön inomhus på förskolor. Studien fokuserar på det barnen erbjuds i form av rum och material avsedda för aktiviteter inom skapande och byggande, samt utifrån utformningen av samlingen. Metoden var intervjuer med sex förskollärare, parvis, utifrån foton av deras egna fysiska miljöer. I studien påvisas ett traditionellt mönster avseende hur den fysiska miljön i förskolorna är utformad. Resultatet i studien visar på att de flesta av de studerade fysiska miljöerna är otillgängliga och att barnen ofta behöver hjälp för att kunna använda materialet, samt att förskollärarna inte har ett klart uttalat underlag för att utforma den fysiska miljön. Genom studien har jag upptäckt att det är möjligt att se den fysiska miljön på nytt sätt utifrån foton. Min slutsats av undersökningen är att faktorerna för att utforma den fysiska miljön är komplexa och att Läroplanen för förskolan, Lpfö98, tillsammans med dokumentation av verksamheten måste vara ett arbetsredskap i processen.

Författare

Anna-Carin Fransson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..