Sök:

Vad föredrar pendlingscyklister, egentligen?

En analys av pendlingscyklisters preferenser

Det finns i dagsla?get inte tillra?ckligt med kunskap kring hur en utveckling av cykelinfrastrukturen skall se ut. Fo?r att va?r framtida cykelinfrastruktur ska planeras pa? ett optimalt sa?tt kra?vs en o?kad fo?rsta?else fo?r cyklisternas preferenser. Ma?let med denna studie har varit att fo?rsta? vad pendlingscyklister fo?redrar, egentligen.Fo?r att studera detta har pendlingscyklisterna analyserats ba?de utifra?n deras uttryckta va?rderingar och hur de agerar na?r de cyklar. Resultaten av de tva? olika angreppsa?tten har sedan ja?mfo?rts fo?r att se om resultaten sta?mmer o?verens eller om de skiljer sig a?t. Utifra?n observationen tyder resultatet pa? att pendlingscyklisterna tar omva?gar, vilket kan fo?rklaras utifra?n att fo?rutsa?ttningarna la?ngs de observerade rutterna och de kortaste cykelbara rutterna skiljer sig. De tva? angreppsa?ttens resultat tenderar att korrelera, men de sta?mmer inte alltid o?verens. Inga skillnader av deltagarnas uttryckta va?rderingar eller observerade agerande uppta?cktes utifra?n de underso?kta demografiska egenskaperna.Att kombinera observationer med hja?lp av GPS med en enka?tunderso?kning a?r ett anva?ndbart angreppsa?tt fo?r att analysera pendlingscyklisters preferenser. En o?kad fo?rsta?else fo?r vad pendlingscyklister egentligen fo?redrar kan fo?rba?ttra mo?jligheterna fo?r planerare att utveckla en optimal cykelinfrastruktur. Det skulle minska pendlingscyklisternas omva?gar, vilket troligtvis a?r en samha?llsekonomisk vinst.

Författare

Gustaf Bergeröd

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..