Sök:

"Vad f*n har jag valt f?r utbildning?" ? en kvalitativ unders?kning om kulturstudenters relation till sina studier

N?r jag p?b?rjade mina studier p? kandidatprogrammet Kultur drog jag mig f?r att svara p? fr?gor om vad jag g?r om dagarna. Jag m?rkte att jag sk?mdes till f?ljd av mitt studieval. Jag tyckte det var sv?rt att bem?ta det ifr?gas?ttande och den of?rst?else som jag upplevde att folk i min omgivning m?tte mig med. ?Vad? Kultur? Vilken? Eller va?? och ?Jaha? och vad ska du jobba med hade du t?nkt?? var fr?gor som jag ofta tvingades svara p?. Speciellt sv?rt tyckte jag att det var att bem?ta fr?gorna eftersom att jag inte heller hade n?got svar. S? jag f?rs?kte le och svarade undflyende att jag visste att valet var konstigt men att det ?tminstone var kul! Mina tankar v?ckte fr?gor. Jag ville veta om andra upplevt det p? samma s?tt som jag sj?lv, eller om det fanns andra narrativ bland mina f?re detta kurskamrater. Den konkreta id?en till uppsatsen formulerades dock efter ett samtal med programstudenter d?r de ber?ttade om ?ngesten de hade inf?r framtiden. Jag fick s?ledes klart f?r mig att jag inte var ensam om att b?ra runt p? oron. Gemensamt b?rjade vi spekulera kring varf?r vi m?r som vi g?r, och jag tog p? mig uppdraget att g? djupare in p? fr?gan. Det finns humanistiska ?mnen som har en tydlig koppling till arbetsmarknaden, kulturvetenskap ?r inte en av dem. I st?llet framh?ver de olika universiteten som erbjuder humanistiska studier att det ?r de kritiska perspektiv som l?rs ut under kurserna som ger f?rdelar i yrkeslivet (se G?teborgs Universitet 2023). I uppsatsen ?mnar jag dock inte diskutera huruvida humaniora g?r nytta i samh?llet eller ej, den fr?gan ?r redan tillr?ckligt omdiskuterad ? vilket ocks? m?rks i den kommande forsknings?versikten. I st?llet ska jag diskutera hur debatterna om humanioras syfte faktiskt p?verkar dem som ?r nya till ?mnet. Hur k?nner studenterna inf?r sin framtid? Individer ?r blott ett resultat av sin samtid och d?rf?r ville jag intervjua studenter p? Kandidatprogrammet Kultur (som i texten ben?mns Kulturprogrammet) vid G?teborgs universitet om deras m?ende, framtidstro och f?rv?ntningar. I dag ?r jag inte l?ngre en student till programmet, utan l?ser i st?llet en sista frist?ende kurs i Kulturanalys. Detta m?jliggjorde att jag till uppsatsen kunde intervjua f?re detta kurskamrater om deras m?ende kopplat till sina studier.

Författare

Lovisa Snygg

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/Institutionen f?r kulturvetenskaper

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..