Sök:

Vad är teknik


Med mitt examensarbete vill jag försöka konkretisera ämnet teknik i skolsammanhang så att eleverna får upp ögonen för vad som är teknik runt omkring oss i vardagen. Jag vill öka förståelsen för teknik. Jag har använt mig av ett projekt som genomfördes läsåret 2011 och som fortgick under läsåret. Det bör nämnas att skolan ansökte om projektpengar och var delaktiga i ?Årets teknikutbildning 2011?. Med dessa medel (50000kr) kunde vi satsa stort på teknikämnet för att både utbilda personal och förverkliga våra drömmar med eleverna. Projektets mål var att ge eleverna en god förståelse för vad teknik är. Att jobba på en F-5 skola innebär att man dagligen hjälper eleverna med tekniken i skolan, men tar vi för givet att eleverna vet vad teknik är? Kan de vad olika tekniska termer betyder? Jag ville också undersöka elevernas förmåga att utveckla befintlig teknik, samt att se vilka uppfinningar som satt spår i vår vardag. Hur hade dessa utvecklats under årens lopp? Eleverna ska även få tillfälle att använda sig av tekniken och själv konstruera efter ritning. Hela skolan deltog, från de allra yngsta i förskoleklassen till klass 5. Det var viktigt under projektets gång att alla fick möjlighet att fördjupa sig i tekniken, både lärare och elever. Med hjälp av enkäter före och efter projektet fick vi en uppfattning om hur elevernas teknikmedvetenhet påverkats. Under projektets gång har det varit viktigt att få eleverna att själv uppleva och göra många experiment istället för att läsa om dessa. Resultatet av projektet visar att elevernas medvetenhet kring teknik har ökat. De har en bredare förståelse för vad som är teknik i samhället.

Författare

Linus Sjölander

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..