Sök:

Vad är problemet?

En litteraturstudie om modeller och program för konflikthantering


Denna litteraturstudie handlar om konflikthanteringsmodeller och konflikthanteringsprogram. Studien behandlar hur dessa kan tillämpas i skolan och vilken effekt de har på barn och ungdomar. De forskningsartiklar som ligger till grund för studien har genomgått en urvalsprocess med specifika kriterier. Forskningsresultatet delas upp i konflikthanteringsprogram och modeller som integreras i redan befintlig skolundervisning och konflikthanteringsprogram och modeller som tillämpas utanför schemalagd skoltid. Resultatet av användandet skiljer sig inte nämnvärt mellan tillämpningsmetoderna. Användandet av konflikthanteringsprogram och modeller visar sig i studien ge positiva resultat. Elevernas självsäkerhet, samarbetsförmåga och de empatiska förmågorna stärks. Vissa studier visar också att skolklimatet på de studerade skolorna förändras till det bättre.

Författare

Jesper Norberg

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..