Sök:

Vad anser ungdomar om att börja arbeta direkt efter gymnasiet?


Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka intentioner gymnasieungdomar som går teoretiska program i Luleå har för att börja arbeta direkt efter gymnasiet samt vilka faktorer som påverkar deras intentioner. De faktorer som undersöks är attityder, subjektiva normer och upplevd beteendekontroll som, enligt Icek Ajzen?s (1991) teori om planerat beteende (TPB), påverkar intentionen till beteendet. Undersökningen genomfördes med en enkät utformad efter Ajzen?s (2002) instruktioner, vilken besvarades av 50 elever vid Luleå Gymnasieby. Alla respondenter gick sitt tredje, och avslutande, år på samhällsvetenskapliga programmet och var i åldern 18-20 år. Resultaten visade att attityder, subjektiva normer och upplevd beteendekontroll hade alla en signifikant påverkan på intentionen att börja arbeta direkt efter gymnasiet och att respondenterna hade intentionen till att börja arbeta direkt efter gymnasiet.

Författare

Linnea Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..