Sök:

Utvecklingssamtalet i förskolan

en kvalitativ
intervjustudie och brukstextanalys baserat på material från
fem förskolor


Syftet med detta examensarbete var att studera hur förskollärare förhöll sig till fenomenet utvecklingssamtalet. Metoderna vi använde var kvalitativa intervjuer samt brukstextanalys av insamlat material. I undersökningen deltog fem personer från olika förskolor i en kommun i Norrbotten. Resultatet visade att förskollärarna såg att utvecklingssamtalet hade olika syften: att följa upp och visa på barnets utveckling och lärande, att skapa bra kontakt med föräldrarna, att använda utvecklingssamtalet som ett informationstillfälle samt att stödja föräldrarna i sin föräldraroll. Utvecklingssamtalets utformande visade sig ha två dimensioner: om barnet var delaktigt i samtalet samt om samtalet hade en dialog med drag av monolog eller en öppen dialog. Resultatet visade också att förskollärarna använde sig av olika underlag i utvecklingssamtalet. Underlagen var dokumentationer, samtalsunderlag, Individuell utvecklingsplan (IUP), Tidig Registrering Av Språkutvecklingen (TRAS) och kartläggning. Resultatet av brukstextanalysen visade att samtalsunderlagen kan rikta sig antingen mot barn eller vuxna.

Författare

Helen Lindström Bodil Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..