Sök:

Utvecklingssamtal - en del av performance?


I denna kvalitativa studie har utvecklingssamtal och dess betydelse för performance undersökts. De frågeställningar som studien utgår ifrån rör hur chefer ser på utvecklingssamtal, vilka möjligheter och hinder som finns kopplade till dem, hur de kan utvecklas samt om det finns faktorer som kan ha betydelse för att påverka företagets strävan mot performance. För att besvara frågeställningarna intervjuades nio chefer och resultatet presenteras utifrån frågeställningarna.Utvecklingssamtal kopplat till performance var inte självklart för cheferna att resonera om, då många inte funderat kring detta tidigare. Det framkommer att samtliga chefer är positivt inställda till utvecklingssamtal. Cheferna ger också uttryck för olika möjligheter och hinder i utvecklingssamtalen. Det finns viss överensstämmelse mellan det undersökta företagets direktiv för utvecklingssamtal och chefernas hantering och syn på utvecklingssamtal. Dessutom menar de flesta av cheferna att den mall som är grundläggande för hur utvecklingssamtalen hålls på företaget har brister. Cheferna anser att det finns skillnader mellan produktionsarbetare och tjänstemän i flera aspekter gällande utvecklingssamtal.I analysen framkommer att det finns olika förutsättningar i utvecklingssamtalen utifrån tre faktorer; hantering, direktiv och kontext. Det finns förutsättningar som kan vara positiva för utvecklingssamtalens påverkan på performance och det förekommer även förutsättningar som kan innebära svårigheter för denna påverkan.Utifrån resultatet har två slutsatser framkommit. Den första är att utvecklingssamtalens förutsättningar kan verka avgörande för deras påverkan på performance. Den andra slutsatsen är att utvecklingssamtalen torde prioriteras utifrån ett mer långsiktigt perspektiv i organisationen för att de ska kunna ha betydelse för performance.

Författare

Stina Falk Veronika Norén

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..