Sök:

Utveckling och bevarande av kompetens i arbetsroterande lag inom processindustrin

Kompetens kan ses som förmågan att utföra en arbetsuppgift vid en given tidpunkt och med givna resurser. Förmågan kan bero på kunskaper och färdigheter, men också på erfarenheter, attityder och värderingar. StoraEnso Kvarnsveden AB har under en tid strävat efter att gå från mycket specialiserade yrkesgrupper till en mer flexibel kår. Genom arbetsrotation vill Kvarnsvedens pappersbruk säkerställa att det dagliga arbetets kvalitet och att det finns kompetent personal i framtiden. I och med införandet av arbetsrotation har frågor uppkommit om risken för att specialistkompetens går förlorad. Detta examensarbete är en empirisk fallstudie av tre sektioner med arbetsrotation på StoraEnso Kvarnsveden AB. Arbetet är den sista kursen på civilingenjörsprogrammet Ergonomisk design och produktion vid Luleå tekniska universitet och omfattar 20 universitetspoäng. Syftet med examensarbetet är att studera och jämföra de tre sektionernas vardag och därigenom identifiera hur arbetsrotationen påverkar lagens utveckling och bevarande av kompetens. I fältstudier, intervjuer, enkäter och samtal studeras vardagen vid sektionerna Laboratoriet, TMP och Torränden på pappersmaskin 8. Gemensamt för sektionerna är att de helt eller delvis roterar mellan arbetsuppgifter. Litteraturstudier och resultat från studien har analyserats för att slutligen resultera i denna rapport. Utveckling och bevarande av kompetens gynnas av en arbetsplats med goda förutsättningar för lärande. De faktorer som identifierats i denna studie är arbetsorganisation, arbetsuppgifternas utformning, arbetslagens samarbete, arbetsledningen, motivation och delaktighet. I teorierna går tankarna om arbetsrotationens påverkan på kompetensen isär, vidare studier på hur spetskompetensen påverkar efterlyses. Enligt operatörer och laboranter vid StoraEnso Kvarnsveden AB finns det både fördelar och nackdelar med arbetsrotation. Den kan ha en negativ inverkan på spetskompetensen genom att rotation försvårar upplärning och minskar antalet inlärningstillfällen. På samma gång har den en positiv inverkan på förutsättningarna för lärande i det dagliga arbetet och arbetsmiljön. För att minimera nackdelarna med arbetsrotation är det viktigt att skapa framgångsrika lag. Lag som samarbetar och hjälper varandra så att spetskompetensen kan leva kollektivt hos laget istället för hos en enskild individ. För att uppnå detta krävs ett gemensamt arbete som innefattar kommunikation, återkoppling och anpassad kompetensutveckling.

Författare

Sofia Bredenberg

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..