Sök:

Utveckling av skrivförmågan genom intensiv skrivträning


Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om vi kunde utveckla elevers läsförmåga genom intensiv skrivträning. Med läsförmåga menar vi inte bara själva förmågan att kunna läsa utan även elevernas självförtroende, hur de upplever läsning samt deras läsförståelse. Undersökningen genomfördes under vår slutpraktik, vilken innefattar sju veckor, hösten 2002. I undersökningen ingick sju elever i årskurs sju från en skola i Norrbotten varav fyra var pojkar och tre var flickor. Vi valde att arbeta med varierade former av skrivövningar för att försöka tillgodose alla elevers sätt att lära. De metoder vi använde oss av var Psykologiförlagets diagnostiska prov i läsförståelse 1, intervjuer och observationer. Av de resultat vi fick fram kunde vi tydligast se att vi lyckats stärka elevernas självförtroende vilket har stor betydelse för läsförmågan.

Författare

Theres Olofsson Camilla Sundberg

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..