Sök:

Utveckling av ett ärendehanteringssystem åt IT-avdelningen hos Billerud


IT-avdelningen på Billerud på Skärblacka bruk i Östergötland har efterfrågat ett mer avancerat ärendehanteringssystem. Systemet är tänkt att användas för att dokumentera och följa upp kundkontakter i det dagliga arbetet samt skapa underlag för att mäta svarstider, tillgänglighet och förbättra rutiner. För att minska tiden för installation ska systemet vara webbaserat och gå att använda från en dator med webbläsaren Internet Explorer. I det här examensarbetet har vi utvecklat ett webbaserat ärendehanteringssystem åt IT-avdelningen på Skärblacka bruk. Systemet är modulbaserat och hanterar ärenden via webbformulär. Kontoinformation hämtas från katalogtjänst och kunduppgifter hämtas ur telefonväxelns databas. En separat databas lagrar ärendena och information om dessa. Webbgränssnittet är lättanvänt och det går att hantera ärenden och systeminställningar via det. Ikoner används för att göra det enklare att förstå formulären i så lång utsträckning som möjligt. Det går att utöka ärendehanteringssystemet med en statistikmodul som sammanställer rapporter, för t.ex. svarstider och antal behandlade ärenden. Systemet är förberett för framtagning av statistik och användning som kunskapsbank för framtida förbättring av rutiner.

Författare

Andreas Johansson Christer Ottosson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..