Sök:

Utveckling av en ny turistprodukt

En fallstudie av utmaningarna kring Dalarö vrakturism


Den här studien undersöker utvecklingen av att skapa en ny turistprodukt och utgår från projektet med vrakutfärder för allmänheten inom en framtida marin park på Dalarö. Vrakutfärderna kräver en teknisk utrustning ombord på båten samt en undervattenskamera (ROV) som filmar vraken. Det undersöks även i den här uppsatsen hur marknadsföringen kan se ut samt hur produkten kan bli mer attraktiv och säljbar. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med personer insatta i projektet, en observationsstudie av Dalarö som destination samt en dokumentstudie av de dokument som insamlats genom Haninge kommun. Den tidigare forskningen som använts har studerats inom tre delar; vrakturism, storytelling och marknadsföring. Resultaten av detta har visat att det finns stora utmaningar med att utveckla vrakturism i skärgården. Men slutsatserna är ändå att om dessa hinder kan lösas så finns det förutsättningar till att det blir en attraktiv turismprodukt genom professionell storytelling samt marknadsföring genom till exempel Vasamuseet. Det finns både positiva och negativa sidoeffekter genom att tillgängliggöra vraken för allmänheten. Negativa effekter är bland annat nedskräpning av den marina miljön samt förstörelse av vraken. Positiva effekter är bland annat regleringar genom naturreservatsbestämmelser samt att detta ger förutsättningar till forskning av vraken.

Författare

Nathalie Beniamin Therese Hollstensson

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..