Sök:

Utveckling av barns emotionella intelligens


Kan man utveckla barns emotionella intelligens med hjälp av samtal och aktiviteter? Jag valde att i detta arbete låta begreppet emotionell intelligens motsvara hur barnen uttrycker sina känslor och tankar, hur de samarbetar och hur de tänker om regler. I mitt utvecklingsarbete jobbade jag genom samtal och olika aktiviteter, såsom målningar. Barngruppen bestod av elva barn (sex pojkar och fem flickor) i åldern 4-5 år. Jag har med intervjuer och observationer studerat om mitt utvecklingsarbete utvecklade barnens emotionella intelligens. Jag utförde intervjuer både före och efter mitt utvecklingsarbete. I intervjuresultatet kan jag se en liten förändring i att barnen efter utvecklingsarbetet besvarade frågorna mer berättande och gjorde kopplingar mellan känslor och kroppsdelar. Observationerna visar svagt på att det kan ha skett en förändring i barngruppen. Efter utvecklingsarbetet samarbetade och samspelade barnen mera och positiv kroppskontakt blev vanligare. Sammanfattningsvis tror jag att det går att utveckla barns emotionella intelligens och att samtal och aktiviteter är bra verktyg, men att min tid i barngruppen var alltför liten för att jag skall kunna konstatera att just dessa barnen utvecklade sin emotionella intelligens.

Författare

Therese Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..