Sök:

Utvecklar elever sin förståelse för matematik genom att lösa problem i grupp?


Syftet med vårt utvecklingsarbete var att se om elever utvecklar sin förståelse för ämnet matematik genom att de får samtala om/inblick i andras lösningsstrategier vid problemlösning. Eleverna fick diskutera olika problemuppgifter i grupper. Under dessa gruppdiskussioner observerade vi två utvalda elever med hjälp av ett observationsschema och kategorier. Även ostrukturerade observationer utfördes på dessa två elever. Vi fann att den ena eleven inte utvecklade sin förståelse enligt vår mening, på grund av att det knappt fördes någon dialog i den aktuella gruppen. Den andra eleven utvecklade sin förståelse något, tack vare att det fördes dialog i gruppen, samt att den här eleven fick respons då eleven argumenterade för sina lösningar. Beteendet att försöka förastå andra elevers lösningar förändrades hos den här eleven under vår studie, vilket också pekar på en utveckling av elevens förståelse.

Författare

Britta Andersson Ann Lundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..