Utvärdering och val av fastighetsmäklare
villasäljares
urvalskriterier
MarketingMarknadsföringUrvalskriterierCriteriaRealEstate agentsFastighetsmäklareVillaförsäljningTjänsterServicesInköpPurchasesValChoicesFörsäljningSelling
För att framgångsrikt kunna marknadsföra sina tjänster måste företag ha kunskap om vilka kriterier kunder anser vara viktiga vid val av leverantör. Syftet med denna uppsats var att identifiera vilka kriterier villaförsäljare anser vara viktiga och vilka som anses vara avgörande när de utvärderar och väljer fastighetsmäklare. Undersökningen skedde i form av en enkätstudie. Enkäten skickades till alla privatpersoner som hade villa till försäljning i Piteå kommun under en vecka i maj 2002. Det erhållna resultatet pekar på att respondenterna anser att mäklarens trovärdighet, dennes inställning och uppträdande, mäklarens förståelse för kundens behov och intressen samt personalens kompetens och sakkunskap var de fyra viktigaste faktorerna. Mäklarens uppträdande, dennes trovärdighet, ryktet samt tidigare erfarenhet av mäklaren angavs av flest respondenter som de avgörande faktorerna för valet av fastighetsmäklare.