Sök:

Uttalet, en nyckel till framgång?

en studie av
andraspråkspedagogers attityd till uttalsundervisning


Att undersöka andraspråkspedagogers attityd till uttalsträning. Ett underliggande syfte var också att utröna om det fanns något samband mellan lärarnas formella utbildningsnivå i ämnet svenska som andraspråk och det antal lektioner som avsättes för uttalsträning. Undersökningen utfördes vid två skolor i Norrbotten och omfattade lärare som undervisade på gymnasienivå. Mätmetoderna jag använde var enkäter och intervjuer. Litteraturstudier har använts för att ge mig djupare insikt i ämnet. Undersökningen visade att pedagogerna ansåg att uttalet var viktigt för eleverna och deras fortsatta liv, men av olika anledningar avsattes inte lektionstid till konkret uttalsträning. En tendens till samvariation mellan lärarnas utbildning och den lektionstid som avsattes till förmån för uttalsträning har kunnat påvisas.

Författare

Katarina Gudmundsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..