Sök:

Utskiftningsdjup i Region Norr

Ett vanligt och kostsamt problem i nordliga trakter av världen är tjällyftningar i vägar. Ojämna tjällyftningar bryter sönder och förstör vägarna, dessutom försämras åkkomforten och säkerheten avsevärt. För att åtgärda dessa problem görs vanligtvis utskiftningar, det vill säga att gräva bort tjälfarligt material och ersätta detta med ett mindre tjällyftande material. Inom Vägverket Region Norr används i dagsläget en schablonkostnad per meter väg vid planering av framtida vägåtgärder. Denna schablon är relativt grov och innehåller inte alltid alla nödvändiga förutsättningar. Syftet med detta examensarbete är att försöka förbättra planeringsunderlaget genom att ta fram ungefärliga utskiftningsdjup inom regionen, utifrån det geografiska läget. Arbetet har genomförts genom att göra tjällyftsberäkningar i programmet PMS- Objekt. För beräkningarna har vägytetemperaturer från de drygt 100 väderstationer som finns utplacerade längs vägarna i Norrbottens- och Västerbottens län använts som indata. Resultatet från beräkningarna presenteras på en karta med isolinjer som definierar områden med likvärdiga utskiftningsdjup. Utskiftningsdjupen varierar generellt från 1,3-2,0 m. Utskiftningsdjupen stiger ju längre norrut i landet man kommer. Närmast kusten är djupen som lägst och i inlandet hittar vi de största värdena. Examensarbetet omfattar en litteraturstudie som behandlar ämnesområdet jordarter och dess egenskaper. Litteraturstudien beskriver hur själva tjälningsprocessen går till samt några förenklade metoder för att beräkna tjäldjup och tjällyftningar. Examensarbetet innehåller även ett litet tjälinventeringsarbete på några vägar i norrbotten.

Författare

Martin Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..