Sök:

Utrymning i skolverksamheter för barn med autismspektrumtillstånd

År 2012 hade drygt 21 000 barn i Sverige en utvecklingsstörning kallad autism. På senare tid har benämningen autismspektrumtillstånd, AST, börjat användas vilket är ett samlingsnamn för flera olika diagnoser som ligger under den gemensamma rubriken ?genomgripande störningar i utvecklingen?. Barn med AST lever ofta under strikta rutiner, kan vara väldigt känsliga för höga ljud och har en avsaknad av rädsla för verkliga faror. Dessa faktorer medför att barn med autism är särskilt utsatta i händelse av en utrymning. Rädslan för de konsekvenser som en utrymningsövning väntas ge har lett till att många skolverksamheter i Sverige inte genomför utrymningsövningar tillsammans med barn med AST. Syftet med denna studie var att kartlägga problematiken kring utrymning i skolverksamheter för barn med autismspektrumtillstånd. Kartläggningen låg sedan till grund för att finna åtgärder inom ramen för aktuella författningar. Intervjuer genomfördes på tre av landets skolverksamheter för barn med autismspektrumtillstånd. Två av verksamheterna var endast för barn med autism medan eleverna med AST i den tredje skolverksamheten var integrerade med andra barn.De problemområden som identifierades var; ljudkänsligheten, känsligheten för att bryta en rutin, bristande förståelse kring utrymning och avsaknad av rädsla för verkliga faror. Barnen reagerar starkt på ljudet från utrymningslarmet, blir upprörda och stressade när deras rutiner bryts och förstår inte varför de måste utrymma byggnaden. De konsekvenser som barnens reaktioner och beteenden medför är främst att förberedelsetiden förlängs. Det finns händelser då denna tid har blivit så stor att den totala utrymningstiden överskridit den tillgängliga tiden för utrymning.Alla barn är olika individer där deras känslighet och förståelse varierar vilket gör det svårt att hitta åtgärder som passar alla.Följande åtgärder rekommenderas:? Talat meddelande som utrymningslarm.? Individanpassad träning och utbildning för att möjliggöra utrymningsövningar vilka bör genomföras regelbundet.Ett talat meddelande anses lämpa sig bäst i verksamheter för barn med autism då ett sådant larm kan antas mildra konsekvenserna av ljudkänsligheten och den bristande förståelsen för situationen.Desensibiliseringsträning har visats minska barnens känslighet mot utrymningslarmets ljud. Utbildning och träning i olika former kan även ge barnen en förståelse för utrymningssituationen samt förståelse för vad som är verkliga faror. Denna träning och utbildning bör individanpassas. För att möjliggöra det bör riskanalyser genomföras kring barnens förväntade beteende vid utrymning. Dessa förberedande åtgärder möjliggör i sin tur att målgruppen kan genomföra regelbundna utrymningsövningar på ett tillfredsställande sätt.

Författare

My Andersson Sandra Hedqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle (ETS)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..