Utomhuspedagogik
vad motiverar, vad hindrar pedagogerna?
Syftet med undersökningen var att få ökad förståelse för yrkesverksamma pedagogers användning av och inställning till utomhuspedagogik. Frågor som också ställdes var vilka huvudsakliga faktorer som styr pedagogernas inställning till utomhuspedagogik och hur dessa står i relation till den faktiska användningen. Undersökningen, av kvalitativ karaktär, baserades på personliga intervjuer med fyra pedagoger verksamma i skolår förskoleklass till år 3. Flertalet faktorer identifierades som motiverande respektive hindrande för utomhuspedagogisk verksamhet. Resultatet visade att pedagogerna motiveras att använda utomhus som lärandemiljö på grundval av de positiva effekter som utomhuspedagogisk verksamhet har på bland annat lärande och hälsa. Vidare påvisade studien att de hinder som de intervjuade upplevde var tämligen individuella. Slutligen visade studien att pedagogernas positiva inställning till utomhuspedagogik inte påverkade deras användning av denna i någon högre grad. Det som vi såg som den största hindrande faktorn var att pedagogerna inte behandlat utomhuspedagogiska perspektiv och metoder i sin utbildning.