Sök:

Utomhuspedagogik


Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar omutomhuspedagogik samt att belysa vad utomhuspedagogik är. Defrågeställningar vi hade var: Vilket stöd finns för utomhuspedagogik i skolans styrdokument? Hur definieras utomhuspedagogik av de intervjuade pedagogerna? Vilka eventuella fördelar och nackdelar finns inom utomhuspedagogiken enligt de intervjuade pedagogerna? Studien har utförts genom bearbetning av relevant litteratur samt en kvalitativ intervjuserie med olika pedagoger verksamma inom området. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer som utförts på en förskola samt en grundskola, intervjuades totalt sex pedagoger. Resultaten visade att utomhuspedagogik är ett sätt att lära med hela kroppen och alla dess sinnen samt att det ger en möjlighet att arbeta tematiskt. Fördelarna med utomhuspedagogik rör lärande, social kompetens samt hälsa. Nackdelarna har inte huvudsakligen med utomhuspedagogiken som arbetssätt att göra utan att det är faktorer runt omkring som kan utgöra hinder så som t.ex. kläder, väder och föräldrar. Den nackdel som resultatet visade var elevers bristande koncentration som i sin tur kan leda till att de inte lär sig i samma utsträckning som de som är koncentrerade.

Författare

Pernilla Lundin Malin Lundberg

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..