Sök:

Utomhuslekplatsers tillgänglighet för barn med funktionsnedsättning

en uppföljning


Syftet med denna studie var att jämföra antalet anpassade utomhuslekplatser i Norrlands kommuner sedan 2001, och få svar på de ansvarigas uppfattning gällande tillgänglighet och anpassning, då tidigare studier visat på brister gällande dessa områden. Barn med funktionsnedsättning riskerar att uppleva social isolering och diskriminering om utomhuslekplatsers fysiska miljö skapar barriärer. Enligt funktionshinderpolitiken ska Sveriges allmänna platser och byggnader vara tillgängliga för alla år 2016. Metod: En enkätundersökning med mixad metod genomfördes där enkäter postades till de ansvariga för utomhuslekplatser i Norrlands 54 kommuner. Resultat: Resultatet jämfördes genomgående med en studie från 2001. Svarsfrekvensen var precis som i den tidigare studien 76 procent, och av 54 deltog 41 kommuner. Resultatet visade att antalet anpassade utomhuslekplatser har ökat, dock visade resultatet på en minskning av det totala antalet utomhuslekplatser i Norrland. Av 1767 inrapporterade utomhuslekplatser var det över 1500 utomhuslekplatser som på grund av bristande anpassning, tillgänglighet och användbarhet inte möjliggjorde till delaktighet i lek och meningsfulla aktiviteter. Det vanligaste hindret på utomhuslekplatserna visade sig vara underlag så som grus och gräs. Resultatet visade på bristande kunskap hos de ansvariga gällande relationen mellan personers färdigheter, den omgivande miljöns krav och aktivitet. Sökord: outdoor playgrounds, adaptation, accessibility, occupational therapy

Författare

Kerstin Eriksson Cecilia Hägg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..