Sök:

Utformning av ergonomisk ratt med fokus på förarens krav och
behov

ett framtidskoncept


Detta examensarbete är det avslutande momentet på civilingenjörsutbildningen Ergonomisk design och produktion. Arbetet har utförts på Scanias utvecklingsavdelning för hyttergonomi och design i Södertälje och handlar om hur framtidens lastbilar kommer att styras. Utgångspunkten har varit att skapa förbättringar i- och kring förarplatsen med fokus på ratten. Scania är en världsledande tillverkare av tunga lastbilar och bussar, företaget grundades år 1891 i Södertälje, där det idag har sitt huvudkontor. Scania utvecklar, tillverkar och marknadsför lastbilar för fjärrtrafik, bygg- och anläggningstransporter samt distribution. Även industri- och marinmotorer ingår i företagets produktutbud. För att ta reda på hur förarnas arbetssituation ser ut idag samt vilka krav och behov de olika förargrupperna fjärr, distribution och anläggning har, gjordes till att börja med en omfattande behovsinventering. Här kartlades respektive förargrupps arbetssituation och detta lade grunden till det fortsatta utvecklingsarbetet av en framtidsratt. Utgångspunkten var utformning av ratt, reglage och funktioner med betoning på god ergonomi. Det koncept som har tagits fram har sin utgångspunkt i ett framtidsscenario som utspelar sig år 2025. Arbetet inriktades till att endast behandla fjärrförarna då de ansågs ha störst behov och möjlighet att använda olika funktioner under körning. Under hela arbetets gång har metoden systematisk problembehandling använts, här bestäms problemet först för att sedan undersökas och slutligen lösas. Både den fysiska och kognitiva ergonomin har tagits in i detta arbete och litteraturstudie inom ämnena har bedrivits. För att visualisera konceptet tillverkades funktions- och påsiktsmodeller för utvärdering och tester. Resultatet är ett framtidskoncept där en ny rattutformning anpassad utifrån fjärrförarens körstil tagits fram. Ratten är utformad för att skapa varierande och ergonomiska grepp, dess form är flexibel och ett nytt grepp på rattens nedre del har skapats. För att kunna integrera många funktioner har ett multifunktionsreglage placerats i ratten för att styras utifrån det nya greppet. Det manövreras endast genom haptisk och taktil feedback. Förslaget medger individuella och medtagbara inställningar av funktioner. I ett minneskort finns alla personliga inställningar samlade, det fungerar även som en startnyckel.

Författare

Frida Lindmark Erika Westling

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..