Sök:

Utformning av Lagerstyrningsstrategier och Planeringsverktyg för Inköp

En studie på Saab Support & Services


Reservdelsinköparna på avdelningen Support & Services på Saab är utspridda på sex orter i Sverige med skilda verksamheter och affärer. Dessa skillnader påverkar de logistiska beslut som tas och ökar svårigheten att använda en gemensam lagerstyrningsstrategi. I Tannefors, vilket är den ort som har tydligast uttalad lagerstyrningsstrategi, grundar sig de största lagerstyrningsproblemen i att systemstödet som används vid den dagliga planeringen inte är användarvänligt. På de mindre orterna där Saabs inköpsverksamhet inte bedrivits lika länge består problemen till stor del av att en uttalad lagerstyrningsstrategi saknas vilket leder till brister i planering, ett kortsiktigt tankesätt och brådskande expressbeställningar. För att möta dessa utmaningar har denna studie utformat en gemensam lagerstyrningsstrategi för de två största inköpsorterna, Tannefors och Nyköping, vilka kan ligga till grund för att kunna utöka strategin till alla Support & Services inköpsorter.Lagerstyrningsstrategin utformades genom att först genomföra en dubbel ABC-klassificering av alla artiklar och sedan gruppera ihop de klasser som kan styras likartat samt bestämma en önskad servicenivå för respektive grupp. Baserat på den önskade servicenivån beräknades beställningspunkter och därefter rekommenderade orderkvantiteter baserade på artiklarnas ekonomiska orderkvantiteter. En metod med täcktidstak användes vid beräkning av rekommenderad orderkvantitet för att förhindra orimligt stora beställningar. Detta ansågs nödvändigt eftersom höga täcktider ökar risken för att lagerlokalerna blir fulla, artiklar försvinner på lagret och att artikeln blir oanvändbar om affären förändras.Saab Support & Services önskan är att ha en lagerstyrningsstrategi som håller en hög servicenivå mot kund vilket är i linje med deras affärsmodell. Detta visade sig vara komplext på grund av reservdelarnas karakteristiska egenskaper i form av låg frekvens och svårförutsägbara förbrukning. Vidare fanns svårigheter i form av osäkerhet i affärens livslängd samt faktumet att en saknad reservdel ofta skapar kostsamma expressfrakter för att förhindra att ett annars flygdugligt flygplan måste stå obrukbart i väntan på reservdelar. Då en väldigt liten del av artiklarna i studien stod för en stor del av antalet efterfrågade artiklar under de drygt två åren som affärssystemet IFS använts klassificerades endast dessa artiklar. Den slutsats som kan dras av detta är att endast en begränsad mängd artiklar behöver lagerstyras noggrant för att möjliggöra en relativt hög servicenivå men att en servicenivå uppemot 100 % blir väldigt kostsam då det totala antalet artiklar är oerhört stort.Utöver lagerstyrningsstrategin så har även ett planeringsverktyg utvecklats vilket tillhandahåller inköparna med information om bland annat historisk förbrukning, klassificering, beställningspunkt och rekommenderad orderkvantitet via affärssystemet. Processen med att utveckla verktyget inleddes med att kartlägga arbetsgången vid inköpsbeslut och utvärdera dagens systemstöd. Insamlad data analyserades därefter och en modell av verktyget togs fram innan ett fungerande planeringsverktyg slutligen utvecklades i form av en snabbrapport i affärssystemet.Verktyget bedöms vara en nödvändighet för att möjliggöra en övergång till användandet av beställningspunktssystem och då verktyget utformats i samarbete med slutanvändarna anses det vara väl anpassat för verksamheten. Det framtagna verktyget ökar användarvänligheten samtidigt som det bidrar till att öka transparensen inom organisationen och förenkla samarbetet mellan orterna. 

Författare

Thomas Ewetz Sofia Fridell

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Logistik

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..