Sök:

Utformning av ABB

s entré och marknadsföringsmaterial


ABB Composites är ett företag som är känt för sin tillverkning av isolatorer till högspänningsapplikationer. Det ligger beläget en bit utanför Piteå och har ca 160 stycken anställda. På grund av att företaget 2010 genomgått ett namnbyte behövdes en del förändringar genomföras vad det gäller marknadsföringsmaterialet. I samband med det fanns det också ett behov av att förnya företagets entré med en ny produktutställning och eventuellt andra förändringar. Examensarbetet gick därför ut på att ta fram nytt presentationsmaterial, däribland två broschyrer och dessutom förnya företagets befintliga entré. Det arbetssätt som använts under projektets gång utgår ifrån den designmetodik som används för Industriell design vid Luleå Tekniska Universitet. Den bygger på att först planera tidsåtgång och arbetsfördelning och sedan metodiskt analysera och bryta ner problemområden tills det slutligen framkommer ett antal krav och önskemål. Utifrån detta arbetas konceptlösningar fram med hjälp av olika kreativa metoder och slutligen tas ett slutgiltigt koncept fram. Det valda konceptet för entrén består av ritningar, konstruktionslösningar, en stor mängd bilder för bättre förståelse samt en utförlig kostnadsberäkning. I dagsläget kan det utvalda konceptet ses genomfört och klart i ABB Composites entré. Marknadsföringsmaterialet som bland annat består av två broschyrer och en stor bildbank med produkt och produktionsbilder används i både digitalt och tryckt format idag av företaget

Författare

Gorm Haraldsson Rebecka Taube

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..