Utbildningsturism - Upplevelser som förenar nytta med nöje
Värdeskapande upplevelserUtbildningsturismNytta och nöjeTourismTurismManagement of enterprisesFöretagsledningManagementSocial SciencesBusiness and Economics
Problembeskrivning: Allt fler människor åker till olika resmål med målet att lära sig något. Det finns ett problem i den nya trenden då företagen måste vara medvetna om den kritiska hanteringen av balansen mellan nytta och nöje i utformningen av tjänsten. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag inom utbildningsturism frambringar värdeskapande upplevelser. Frågeställningar: På vilket sätt medverkar kunderna i upplevelsen? Hur skapas tjänsternas värde? Hur förhåller sig företagen till nytta och nöje i sitt tjänstekoncept? Metod: Vi använder oss av metoderna kvalitativ intervjuer och textanalys i form av en innehållsanalys. Innehållsanalysen utfördes manuellt med ett enkelt, utformat kodningsschema. Vi har även använt oss av andrahandsmaterial från ett av studieföretagen. Slutsats: Företagen arbetar med balansen mellan nytta och nöje på olika sätt. Det ena företaget arbetar med individanpassning medan det andra företaget själv har bestämt att utbildningen endast ska ge nytta.