Sök:

Utbildningspolitikens konstruktion av eleven i en specialpedagogisk diskurs

En litteraturstudie om hur maktstrukturer kan påverka specialpedagogiska förhållningssätt


Detta är en litteraturstudie av fyra läroplaners språkliga konstruktioner om specialundervisning. Syftet har varit att identifiera och kartlägga de konstruktioner av elever i behov av särskilt stöd som skrivits fram i undervisnings- och läroplaner, relaterat till politiska skeenden och utbildningspolitik vid planernas införande. Studien är utformad med diskursteori som grund. Det vill säga att skolan och utbildningen ses som en social konstruktion. Studien visar att mönster ur tidsandan framträder ur äldre och nyare texter i respektive plan. Dels hur språket beskriver och konstruerar eleven och läraren utifrån skolans uppdrag, dels hur språkligt fokus i undervisnings- planerna belyser vad som under olika skeden varit prioriterat i special- pedagogisk kontext. Studiens teoretiska grund utgörs av sociologiska teorier om maktstrukturer som tolkningsram för diskursanalysen.

Författare

Cecilia Rosenlund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..