Sök:

Utbildningens betydelse och påverkan för enhetschefer inom
den kommunala äldreomsorgen

Under hela yrkesrollens framväxt har det funnits en konflikt om yrkesrollen ska bygga på vård eller omsorg. Enhetscheferna i kommunens äldreomsorg har länge haft varierande utbildningsbakgrunder. De arbetar på uppdrag av kommunens politiker och är underställda förvaltnings- och avdelningschefer. Parallellt med detta är de själva arbetsledare för underordnad personal. I Socialtjänstlagen preciseras inte vilken utbildning eller erfarenhet som anses vara lämplig istället är det upp till varje enskild kommun att avgöra vilken utbildning som är lämplig för enhetschefsyrket. Syftet med vår studie var att belysa om det finns skillnader i hur enhetschefer utförde sitt arbete i den kommunala äldreomsorgen, beroende på om enhetschefen hade sjuksköterskeutbildning eller social omsorgsutbildning/socionom med inriktning mot äldre och funktionshindrade. Studien bygger på en enkätundersökning som genomförts bland 159 enhetschefer inom äldreomsorgen i tolv Norrlandskommuner. Resultatet visade att organisationen hade större påverkan på hur enhetscheferna utförde sitt arbete än utbildningsbakgrund.

Författare

Britt Lund Therese Starlind

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..