Sök:

Uppva?xtfamilj och barns utbildning

En studie av fo?ra?ldrars skilsma?ssa och dess betydelse fo?r barns utbildningsa?r


Allt fler barn i Sverige upplever en skilsma?ssa eller separation, vilket medfo?r ett va?xande ja?mlikhetsproblem da? tidigare forskning visat att fo?ra?ldrars skilsma?ssa eller separation kan ha negativ inverkan pa? barns skolprestationer och utbildningsniva?. Utbildning anses vara fundamental fo?r ma?nniskors livschanser senare i livet och vid en skilsma?ssa eller separation minskar fo?ra?ldrarnas mo?jligheter att sto?dja sina barn i deras utbildning. Med detta som utga?ngspunkt a?r syftet att underso?ka om barn med skilda eller separerade fo?ra?ldrar tenderar att ha fa?rre utbildningsa?r ja?mfo?rt med barn i intakta ka?rnfamiljer. Studien bygger pa? data fra?n Levnadsniva?underso?kningen (LNU) 2000. Genom linja?r regressionsanalys underso?ks om ett samband finns mellan fo?ra?ldrars skilsma?ssa eller separation och barns utbildningsa?r. Resultatet visar att barn som upplevt en skilsma?ssa eller separation i genomsnitt har fa?rre utbildningsa?r ja?mfo?rt med barn som vuxit upp i en ka?rnfamilj. Fo?ra?ldrarnas skilsma?ssa eller separation a?r inte helt avgo?rande i sig, utan fo?rekomsten av ekonomiska sva?righeter, antal syskon samt fo?ra?ldrarnas utbildningsniva? och klasstillho?righet visar sig a?ven vara betydande faktorer fo?r barns utbildningsa?r. 

Författare

Anna Karlsson

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..