Sök:

Upplyst design i handeln


Rumsliga kunskaper kan bidra till att spara energi inom belysningsområdet. ?Om rummets förutsättningar utnyttjas väl kan man minska antalet ljuskällor?. Detta är en av slutsatserna i vårt examensarbete. ?Upplyst design i handeln? är ett pilotprojekt med representanter från Eskilstuna kommun, Svensk handel i Eskilstuna, Eskilstuna Energi & miljö och Energikontoret i Mälardalen.   Syftet med arbetet har varit att ta fram ett belysningsförslag till butiken Blomsterpralinen. Belysningsförslaget berör en skärningspunkt mellan energieffektivitet och visuella kvaliteter. De visuella bitarna kan kopplas till vårt ämne Rumslig gestaltning som innefattar tankar om informationsdesign och övertalningsdesign. När vi talar om belysning i butiken ger sig informationsdesignen uttryck i goda synförhållanden som tydliggör produktinformation och navigering. Övertalningsdesignen framhäver/förskönar produkter i relation till butikskonceptet.   Blomsterpralinen har idag ett koncept som signalerar en gammalmodig och varm känsla. Butikens målgrupp uttalas som medelålders och äldre. Detta är faktorer vi tar hänsyn till i projektet.    I vårt arbete kommer vi att använda oss av litteraturstudier, kvalitativa intervjuer av informanter, observation och kvalitativa intervjuer av respondenter. Dessa metoder redogör vi för löpande i rapporten i den ordning vi har utfört dem.    För att kunna utforma ett belysningsförslag gör vi förstudier för att framförallt få lärdom om visuella begrepp för ljus samt ljuskällors fysikaliska beteckningar. Utifrån dessa kunskaper gör vi en nulägesanalys av butiken för att kartlägga nuvarande problem. Därefter genomför vi en utprovning samt kvalitativa intervjuer på butikens kunder för att belysningsförslaget ska kunna ta form.

Författare

Katarina Schmitt Rebecka Knås

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..