Sök:

Upplevelseskapande på livsstilshotell


Vi har funnit att First Hotel Skt. Petri skapar en upplevelse genom att medvetet påverka och använda sig av kombinationer av element i upplevelserummet, som exempelvis materiella objekt, design och atmosfär. Vi har sett att element så som materialitet och atmosfär är viktiga för att skapa en genomgående helhet på hotellet och förmedla en positiv upplevelse för gästen. Upplevelseekonomin har gett förutsättningar för nya konkurrensmetoder där verksamheter konkurrerar genom unika upplevelser. Vi anser att det är viktigt att vid skapandet av en hotellupplevelse noggrant se över designobjektens semiotiska värde och vad de förväntas kommunicera till gästen. Gästens medvetenhet om de materiella objekt som finns på hotellet förmedlar olika budskap till denne exempelvis tillhörighet. Det som hotellet kommunicerar med hjälp av dessa objekt i upplevelserummet är anonymitet, trendkänsla och enkelhet. De fysiska ramarna har olika funktioner och kan både locka och avskräcka.

Författare

Anna Bergholtz Madeleine Argelius Olof Nyström

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..