Sök:

Upplevelser i samband med besked om diagnosen Multipel Skleros ? patientens och sjuksköterskans perspektiv

En fallstudie (Case Study)


Bakgrund För att på bästa sätt kunna stötta varje person med Multipel Skleros (MS) är det viktig att ha kunskap och kännedom om den känslomässiga påfrestning individerna utsätts för i samband med beskedet om diagnosen. MS medför otaliga utmaningar både för den som drabbas av sjukdomen, men även för familj och anhöriga. I de flesta fall innebär en MS-diagnos en utmaning även för de som arbetar inom hälso- och sjukvården och som ansvarar för att tillhandahålla en god vård. Syftet med studien var att skaffa en fördjupad förståelse för upplevelsen av att få en MS-diagnos och upplevelser av stöd och hjälp i samband med detta. Ytterligare ett syfte var att belysa sjuksköterskans uppfattning om patientens situation i samband med detta. Metoden Fallstudie utifrån ett kvalitativt perspektiv, där datainsamlingsmetoden bestod av semistrukturerade intervjuer. Materialet analyserades med en innehållsanalys inspirerad av Burnard. Resultatet utmynnade i sex huvudkategorier med tillhörande underkategorier och fallbeskrivningar. Huvudkategorierna är: Diagnosbeskedet, Vardagen, Professionellt stöd och hjälp, Diagnosbeskedet ur sjuksköterskans perspektiv, Patientens vardag ur sjuksköterskans perspektiv samt Professionellt stöd och hjälp ur sjuksköterskans perspektiv. Slutsats Studiens resultat belyser den komplexitet som beskedet om en MS-diagnos innebär. Trots att en relativt stor samstämmighet fanns mellan patienterna och sjuksköterskorna, så genomsyrades sjuksköterskornas utsagor av ett personcentrerat fokus medan patienterna istället talade om den sociala kontextens betydelse. En utmaning ligger hos sjuksköterskan som möter denna patientgrupp och deras anhöriga, i att gå en balansgång mellan personcentrerat och familjecentrerat perspektiv.

Författare

Maria Idbrant

Lärosäte och institution

Sektionen för hälsa

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..