Sök:

Upplevelser i livsmedelsbutik

ett sätt att överleva i den tuffa konkurrensen?


I en allt starkare och påtagligare konkurrens är det viktigt för organisationer att få tillgång till väsentlig och korrekt information. Således ligger det en stor vikt vid att kunna urskilja sanningshalten i informationen för att de ska kunna ta väl underbyggda beslut. Av den orsaken har allt fler organisationer börjat implementera en enhet som samlar in, analyserar och sprider informationen. Denna enhet brukar betecknas som omvärldsbevakningsfunktion eller Business Intelligencefunktion. Syftet med uppsatsen är därför att se i vilken utsträckning konkurrensutsatta organisationer uppfyller kriterierna i vår teoretiska syntes för en väl fungerande omvärldsbevakningsfunktion. För att fastställa kriterier för en omvärldsbevakningsfunktion har vi skapat en teoretisk syntes av tre olika teorier som berör hur en sådan ska byggas upp. Genom att jämföra den teoretiska syntesen med tre aktörer som har en sådan funktion, kunde vi se i vilken utsträckning som teorin överrensstämmer med praktiken. Resultatet från undersökningen var i stort sett entydigt då alla tre organisationernas omvärldsbevakningsfunktioner uppfyllde kriterierna i den teoretiska syntesen till stor del. Det kriteriet där alla tre i varierande utsträckning skiljde sig från syntesen, var kriteriet om etiska och legala riktlinjer. Här saknade alla tre helt eller delvis formellt fastlagda etiska och legala riktlinjer för deras respektive omvärldsbevakningsfunktion. De resultat som framkommit i uppsatsen tyder på att teorin inom Business Intelligence går att implementera i praktiken för att bygga upp omvärldsbevakningsfunktioner.

Författare

Frida Källgren Marie Wasserman

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..