Upplevelser av Lärande hos Unga Vuxna Visstidsanställda
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationDrivkraftKravLärandeLärandedimensionerStöd för lärandeSamhälleUnga vuxnaUngdomslärandeVisstidsanställning.
Studiens syfte är att undersöka hur unga vuxna upplever sitt lärande som
visstidsanställd och vilka faktorer som påverkar dem i sitt lärande som
visstidsanställda. Information har samlats in, bearbetas och presenteras enligt
hermeneutisk metodik. Därefter tolkas den utifrån Illeris (2007) teori om
lärandedimensioner och unga vuxnas lärande. Resultatet visar att unga vuxna
främst drivs av sin inre vilja att lära och syftet är att bygga sin framtid med
erfarenheter. De ställer höga krav på respons och stöd och de upplevda kraven
från samhället har visat sig drivande för dem. De drivs av viljan att lära om
sig själva och för sin framtid oavsett arbete.