Sök:

Upplevelsen av samsjuklighet


Denna kandidatuppsats berör platsmarknadsföring på semesterön Mauritius. Vi författare har under en tre veckor lång fältstudie undersökt varför Mauritius utvecklats till att bli en exklusiv paradisö samt hur detta arbete har gått till väga. För att få en helhetsbild av ön samt direktkontakt med berörda aktörer har vi under vår studie intervjuat olika aktörer såsom marknadsföringsorganisationer, myndigheter, lokala entreprenörer samt turister. En intressant synvinkel för Mauritius del är hur denna lilla ö så snabbt kunnat växa fram till vad många i västvärlden kallar ett paradis. Vi åkte till Mauritius i ett tidigt stadium i uppsatsprocessen för att undersöka vilka grundläggande förutsättningar som krävs för att bygga upp en destination samt vilken ekonomisk betydelse turismen har för Mauritius.Uppsatsen fokuserar på de tre begreppen platsmarknadsföring, platsvarumärkesbyggande samt platsimage. Dessa fenomen tillsammans berör destinationen för att slutligen fullborda i en förhoppningsvis positiv helhetsbild av platsen.I dag är turismen en snabbväxande näring där platsmarknadsföring blir allt mer vitalt. En förutsättning för att lyckas bygga upp en väl fungerande turismdestination grundar sig i ett aktivt arbete med såväl samarbetspartners som marknadsföringsaktiviteter. Samverkan mellan myndigheter, lokalbefolkningen, turister och företagare har visat sig vara grundläggande faktorer i en destinations utveckling samt för att vidmakthålla ett konkurrenskraftigt värde på den globala marknaden.Mauritius har tidigare varit en stark stat vad det gäller export av socker samt textil, men i och med stegrad global konkurrens har de varit tvungna att diversifiera landets ekonomi. Detta har lett dem till att investera i turismen, mycket tack vare deras naturliga förutsättningar med tropiskt klimat, sandstränder samt turkost hav.För vår studie har vi valt att tillämpa grundad teori som strategi, med både intervjuer, deltagande observationer samt marknadsundersökning och där vår forskningsfråga är;?Varför har Mauritius utvecklats till att bli en exklusiv paradisö och hur har det gått till??Vi har utfört en marknadsundersökning med 120 respondenter som har varit betydande i vårt arbete med att ta fram hur människor uppfattar platsens image samt om marknadsföringen stämmer överens mellan vad leverantören levererar samt hur mottagaren uppfattar den. Utöver vår frågeställning har vi kompletterande frågor som vi använt oss av i vår studie;Vad spelar olika aktörer för roll i platsmarknadsföringen av Mauritius?Hur byggs platsvarumärket Mauritius upp?Har Mauritius lyckats med sin image av att vara en exklusiv destination?Det empiriska materialet samlades in under fallstudien i samråd med våra respondenter genom såväl deltagande observationer, semistrukturerade -, strukturerade - samt ostrukturerade intervjuer och har i övrigt styrkts av vetenskapliga artiklar, rapporter samt relevant kurslitteratur.

Författare

Kerstin Hafstad Anna Nyström

Lärosäte och institution

Högskolan i Kalmar/Humanvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..