Sök:

Upplevelsen av att handleda sjuksköterskestudenter i omvårdnadsprocessen på en akutvårdsavdelning

en intervjustudie


SAMMANFATTNINGAtt arbeta i svensk hälso- och sjukvård idag innebär att arbeta i en balans mellan stressiga ochstimulerande arbetssituationer. I sjuksköterskors arbetsuppgifter ingår det, utöver dearbetsuppgifter som utförs inom ens verksamhet, att handleda sjuksköterskestudenter.Tidigare studier visar på att handledning kräver mycket tid och energi och kan leda till stresshos personalen. Samtidigt kan handledning vara väldigt givande för personalen då man serstudenten växa i sin yrkesroll och att handledare i och med det kan växa i sin egen yrkesrollsom sjuksköterska. Omvårdnadsprocessen är en central del i sjuksköterskestudentersutbildning och framförallt i verksamhetsförlagd utbildning i termin tre undersjuksköterskeutbildningen. På en akutvårdsavdelning kan patienter som har kort förväntadvårdtid eller patienter som är i behov av extra övervakning eller kontroller vårdas. Tidigarestudier som genomförts på sjuksköterskor som är verksamma inom akutsjukvård visar atthandledning kräver mycket tid och energi av de som handleder.Syftet med studien var att belysa sjuksköterskors upplevelse av att handledasjuksköterskestudenter i omvårdnadsprocessen på en akutvårdsavdelning.Metoden som användes var en kvalitativ intervjustudie där semistrukturerade intervjuergenomfördes med sju respondenter från ett sjukhus i Stockholmsområdet. Intervjuernaanalyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.Analysen resulterade i fem kategorier med tillhörande underkategorier. Ur dessa kategorierkunde författaren fastställa tre teman som var Förhållningssätt, Begränsningar ochMöjligheter. Resultatet visade att upplevelsen av att handleda sjuksköterskestudenter iomvårdnadsprocessen på en akutvårdsavdelning kan skilja sig från handledare till handledare.Oavsett vilken vana sjuksköterskor har i rollen som handledare eller vilka strategier de skaparsig i sin handledarroll så finns det strukturella faktorer på en akutvårdsavdelning sompåverkar lärandet för studenten. Det kan vara en bra miljö att möta redan tidigt underutbildningen men gentemot de lärandemål i termin tre där omvårdnadsprocessen står icentrum så upplevs akutvårdsavdelning inte som en optimal lärandemiljö. Sjuksköterskor kantrots detta uppleva att handledningen i sig kan leda till professionell utveckling i den egnayrkesrollen då handledare lär sig själv genom att lära andra.Slutsatsen är att handledande sjuksköterskor upplever att en akutvårdsavdelning inte är enoptimal miljö för handledning i omvårdnadsprocessen. För att framöver kunna ta emotstudenter i termin tre så finns det ett behov av att lärandemiljön anpassas mer efterstudenterna och de som handleder snarare än att studenterna ska anpassa sig efterverksamheten. Det finns ett värde i att skapa en välfungerande lärandemiljö för studenten dådet även leder till en professionell utveckling hos de som handleder samt en god omvårdnadför patienterna.

Författare

Lottie Hasselrot

Lärosäte och institution

Sophiahemmet Högskola/Sophiahemmet Högskola

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..