Sök:

Upplevelsebegreppets värde inom marknadskommunikation


Ordet upplevelse beskrivs av Nationalencyklopedin som en svårbeskrivbar eller oanalyserad känsla. Trots sin svårbeskrivbarhet är upplevelse inget nytt eller ouppmärksammat. Redan på 1970-talet skrevs det om hur människans behov skulle gå från det materiella till meningsfulla upplevelser. Idag är upplevelse ett väl använt ord, speciellt inom marknadskommunikation där flera kommunikationsbyråer idag säger sig jobba med upplevelsemarknadsföring. Syftet med uppsatsen är att studera vilket värde byråer inom kommunikationsbranschen ger begreppet upplevelse. Uppsatsen har arbetats fram med ett hermeneutiskt förhållningssätt, en induktiv ansats och en kvalitativ metodteori. Det empiriska materialet har genererats genom två kvalitativa intervjuer med informanter på byråer som marknadsför sig med begreppet upplevelse. Studien visar på att begreppet upplevelse inte har en klar definition som är genomgående för kommunikationsbranschen, studien visar även att det är svårt att säga vilket värde begreppet har vare sig man menar ekonomiskt eller emotionellt. Då definitionerna skiljer sig åt hos byråerna i studien diskuterar uppsatsen vilken skillnad en given definition skulle kunna göra för begreppet.

Författare

Sanna Zitron

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..