Sök:

Upphängning av bandboggi


Denna avhandling avser produktutvecklingsprocessen för ett upphängningssystem tillhörande ett banddrivet fordon. Syftet med systemet är att tillåta fordonet nå högre hastigheter. Det ska också tillåta dämpning och viss nivellering vid körning i kuperad terräng. På så sätt blir fordonet smidigare och föraren utsätts för mindre helkroppsvibrationer.I samarbete med forsknings- och utvecklingsavdelningen på BAE Systems Hägglunds AB genererades ett antal koncept på upphängningssystemet. Genom att använda listan av produktspecifikationer som BAE Systems tidigare tagit fram tillsammans med exempelprocessen beskriven i Product Design and Development valdes ett koncept att analysera mer detaljerat. Statiska lastfall beräknades vilka också verifierades med användning av dynamiksimuleringsmjukvara i vilken en modell av hela fordonet modellerades. Modellen gav också en god grund för ingående komponenters dimensionering som stötdämpare och bärarmar. Krafter som uppkom i systemet importerades till optimeringsverktyg inbyggda i CAD-programvaran. Dessa verktyg användes för att skapa optimerad geometri för lastfallen. Ansatsen till simuleringsdriven konstruktion grundade en strategi för formframtagningen samtidigt som den tar bort en del av den mänskliga faktorn ur beslutstagande gällande geometrin. En solidmodell av bärarmen togs fram. För att minska systemets kostnad och för att underlätta underhåll konstruerades bärarmens form så en och samma komponent skulle gå att montera på samtliga positioner runt om fordonet.Totalt 11 lastfall användes för att undersöka de spänningar som uppkommer i bärarmen. Lastfallen innefattade körning på lutande underlag, krock med hinder och när fordonet välter. För nämnda lastfall överstiger aldrig spänningen det tänkta materialets sträckgräns och vibrationsvärdet låg under gränsvärdet för 8 timmars exponeringstid enligt (ISO 2631-1, 1985) och under insatsvärdet enligt (AFS 2005:15, 2005). Resultatet visar att det är möjligt att både öka förarkomfort och öka fordonets hastighet i terräng med hjälp av fjädringssystem likt det framtaget i detta projekt.

Författare

Stefan Idergard Joel Lindström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.