Sök:

Unikt uttryck genom det massproducerade - En studie i individualistisk konsumtion


SyfteAvsikten med vår studie är att undersöka huruvida den individ som drivs av ettgrundläggande behov av att framstå som unik, kan skapa ett individuellt uttryckgenom modifiering av en massproducerad heminredningsartikel, samt hur ensådan modifiering av varan påverkar dess modelivslängd. Teoretiska perspektivGenom en beskrivning av den individualistiska människan skapas en bild av vadsom karaktäriserar den unika individen. Därefter avhandlas teorier kring symboliskkonsumtion och referensgrupper för att ge en förståelse för människanskonsumtionsbeteende. Vidare redogörs för hur individen går till väga i sin konsumtiondå hennes främsta motivation är att framstå som unik. Metod & empiriMed ett övergripande interpretivistiskt angrepp och en abduktiv ansats som grundför undersökningen, har vi valt att genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuermed individer som i sin konsumtion drivs av en motivation av att framståsom unika. För att identifiera dessa respondenter används ett snöbollsurval.Insamlad primärdata bearbetas med hjälp av meningstolkning, och analyserasoch struktureras därefter med utgångspunkt från det teoretiska ramverket. SlutsatserDen individ som söker ett unikt uttryck kan uppnå detta genom att i sin konsumtionpräglas av självständighet, kreativitet och kunskap. På så vis kan denna individkonsumera såväl massproducerade, som unika varor, så länge hon på sammagång ger uttryck för sin självständighet och kreativitet. Genom denna processförstärks även människans emotionella relation till varan vilket i sin tur medföratt produktens modelivslängd förlängs.

Författare

Eva Nordholm Katharina Nilsson Louise Markvi

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..