Ungdomsidealet som möjligt marknadsföringsverktyg
UngdomarReferensgruppålderPåverkan och idealManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syfte: Syftet med vår uppsats är att, genom teoristudier, fokusgruppintervjuer och individuella intervjuer med kännare inom området, förstå hur och till vilken grad ungdomar som referensgrupp har inflytande på yngre medelålders- och medelålders människors konsumtionsmönster. Vidare har vi med vår efterforskning för avsikt, att utveckla marknadsförares förståelse kring ungdomsidealet i samhället och hur detta skall beaktas i marknadsföringsplaneringen. Metod: Vi har i vår uppsats genomfört en litteraturstudie, där teorier kring referensgrupper, self-concept, difusion av mode och innovationer samt köp- och beslutsprocessen behandlas. Vidare har empirisk information samlats in genom individuella intervjuer med representanter för näringslivet. Slutligen har 3 fokusgruppintervjuer genomförts. Slutsats: Utifrån vår analys har vi kommit fram till att ungdomars funktion för yngre medelålders- och medelålders människor kan åskådliggöras i form av fyra olika roller. Dessa är rådgivare, påverkare, medverkare och avskräckare.