Sök:

Undervisning i uterummet

ett komplement till klassrumsundervisning En undersökning av sex pedagogers arbete med utomhuspedagogik


Jag vill med denna uppsats undersöka hur utomhuspedagogik kan användas som komplement till undervisningen inomhus. Detta genom frågorna: Vad kan utomhuspedagogik bidra med i undervisningen? Hur kan undervisningen bedrivas i uterummet? Hur ser några verksamma pedagoger på lärande genom utomhuspedagogik? Finns det hinder, i så fall vilka uppfattar dessa pedagoger vid användandet av utomhuspedagogik? För att få svar på frågorna har jag genomfört kvalitativa intervjuer med sex verksanna pedagoger. Som jag sedan analyserat. Analysen av intervjuerna visar att utomhuspedagogik kan bidra med mycket i undervisningen. Pedagogerna har förklarat hur de planerar och genomför. Det har framkommit att de ser vinster i lärandet när de vistas ute. Pedagogerna vittnar om att det finns hinder, men att de inte är stora i förhållande till fördelarna med utomhuspedagogik.

Författare

Susanne Karlsson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..