Undervisning för hållbar utveckling inom ämnet matematik
Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur gymnasielärare inom ämnet matematik förhåller sig till undervisning om hållbar utveckling. Det syftar också till att undersöka i vilken omfattning området hållbar utveckling behandlas i ämneslitteraturen. Förhoppningen har varit att härigenom få en bild av hur matematikämnet kan vara en del i arbetet för hållbar utveckling. Metoden jag har använt mig av i min undersökning innefattar en kvalitativ intervjustudie med ett antal gymnasielärare i matematik där undervisning om hållbar utveckling behandlas. Dessutom har jag gjort en kvantitativ litteraturstudie där jag undersöker ett representativt läromedel för gymnasieskolans matematik och kartlägger förekomsten av innehåll som behandlar hållbar utveckling. Resultatet visar på svårigheter att integrera hållbar utveckling i matematikämnet. Direktiven är otydliga och hållbarhetsbegreppet är svårtolkat. Dessutom ger ämneslitteraturen väldigt lite stöd i detta arbete. Då miljöfrågor blir allt viktigare hoppas jag genom detta arbete väcka kreativa tankar kring integrering av miljö och övriga skolämnen.