Sök:

Undersökning av grundförstärkning med kalkcementpelare

översiktlig dimensionering

Målet med examensarbetet var att kontrollera noggrannheten i de handberäknade diagrammen för kalkcementpelarförstärkning och hur de står sig mot dagens beräkningar i programmet Slope/W. Diagrammen skall även digitaliseras för att underlätta översiktlig dimensionering av kalkcementpelarförstärkning.Examensarbetet har utförts genom att fyra utvalda exempel valts ut från det handberäknade diagrammet, sedan har datorberäkningar gjorts i programmet Slope/W för att kontrollera noggrannheten och den procentuella skillnaden mellan metoderna. Utöver jämförelsen av c-analyserna och digitaliseringen av det, har ett översiktligt diagram för att underlätta beräkningar av kalkcementpelarförstärkning för c?-analys skapats. Detta har skapats som komplement till det handberäknade diagrammet och kan användas vid översiktlig dimensionering av kalkcementpelarförstärkning. Resultaten från jämförelsen mellan det handberäknade diagrammet och beräkningarna utförda i Slope/W med odränerad analys (c-analys), visar att den handeberäknade c-analysen står sig bra i jämförelse med beräkningarna som är gjorda i Slope/W. Felmarginalen var som störst 16,1 % och som minst 2,7 %.Kontroll har även skett mot beräkningar i Slope/W med kombinerad analys (c?-analys), den visar att vid låga värden på skjuvhållfastheten i leran, ger en optimistisk dimensionering av pelaravståndet i det handberäknade diagrammet.Slutsatsen är att vid översiktlig dimensionering av kalkcementpelarförstärkning går det bra att använda sig av det handberäknade diagrammet för c-analys och i kombination med diagrammet som skapats för c?-analys få en översiktlig bild av vilket pelarmönster som kan användas samt vilket avstånd mellan pelarna som är möjligt.

Författare

Henrik Stjernberg

Lärosäte och institution

Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.