Under ytan
En studie i skolans arbete för psykisk hälsa
Syftet med arbetet är att undersöka hur skolan hjälper de elever som lider av psykisk ohälsa genom att granska kris- och handlingsplaner. Undersökningen syftar också till att se hur skolors arbete på detta område påverkas av lagar och styrdokument som hör skolan till. Till grund för resultatet ligger granskade kris- och handlingsplaner, studier av relevant litteratur, samt tre kvalitativt genomförda intervjuer. Intervjuerna handlade om lärarens syn på kris- och handlingsplaner. Även lärarens syn på elevers hälsa avhandlades under intervjun. Frågorna hade låg standardisering då varje enskild intervju utgick från de enskilda skolornas kris- och handlingsplaner. Det resultat som uppsatsen kommer fram till är att Lpo94 och skollagen har stor inverkan på det utbud av kris- och handlingsplaner skolor har och hur dessa är utformade. Tydligast märks detta på de handlingsplaner som skall motverka mobbning.Lärarna i undersökningen har en positiv bild av kris- och handlingsplaner för att dessa ger trygghet i en annars ovanlig situation. Samtidigt som kris- och handlingsplanerna hjälper läraren att veta vart lärarens ansvar börjar och slutar i en viss situation.Resultatet visar också att lärare anser att stress, utseendefixering och skvaller utgör de vanligaste orsakerna till att elever inte mår bra. Trots detta har ingen av skolorna i undersökningsgruppen någon kris- eller handlingsplan mot något av dessa fenomen.