Sök:

Tysta flickor och flickor som tystnar

en studie om tysta flickor ur ett flick- lärar- kurator och skolsköterskeperspektiv


Diskussioner kring tysta flickor är ett ämne som berör många, såväl i skolan som i samhället i stort. Syftet med detta arbete är att beskriva och analysera fenomenet tysta flickor ur ett lärar-, kurator-, skolsköterske- och flickperspektiv. Genom vår undersökning vill vi belysa varför vissa flickor är tystare än andra flickor. Till syftet hör även att belysa vad som förenar respektive skiljer dessa perspektiv åt. De datainsamlingsmetoder som användes var enkätfrågor till flickor i årskurs 6, strukturerade intervjuer med lärare i årskurs 4-6 samt ostrukturerade intervjuer med en kurator och en skolsköterska. Vår analys visar att flickors tystnad dels uppfattas handla om högljudda pojkars påverkan, dels om att flickor tystar varandra. Det ligger vissa skillnader i informanternas uppfattningar om de bakomliggande orsakerna kring flickors tystnad.

Författare

Helena Karlsson Virpi Korteslahti

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..