Tysta elever - inte så vanligt
definitioner, orsaker och arbetssätt
Att kommunicera i dagens samhälle är otroligt viktigt. Med vår studie vill
vi bidra till en ökad förståelse för hur skolans pedagoger arbetar för de
tysta eleverna och vad de anser orsakar att en elev är tyst. Bakgrunden
bygger till stor del på vad forskningen säger om vilken betydelse språket
har, vad som kan vara ett hinder i att kunna uttrycka sig men även vad
pedagogen kan göra för att underlätta för en tyst elev. Vi valde att
använda oss av kvalitativa intervjuer för att ta del av pedagogernas
erfarenhet om hur de arbetar för de tysta eleverna. Några av frågorna vi
ställde till pedagogerna var bl.a.: Hur beskriver de en tyst elev? Kan
miljö, arv och pedagogens arbetssätt vara en bidragande orsak till elevens
tystnad? Når de tysta eleverna målen? Resultatet av vår undersökning visade
att merparten av de tysta eleverna når målen. Vanligaste förklaringen till
varför elever är tysta är att de har en sådan personlighet, var osäkra och
att ärftlighet kan vara en bidragande orsak. Ingen av pedagogerna verkar ha
reflekterat i ett helhetsperspektiv kring vilka faktorer som kan påverka de
tysta elevernas beteende. Med ett helhetsperspektiv menar vi: skolmiljön,
hemmiljön, ärftlighet, personlighet, kön och pedagogens
arbetssätt/förhållningssätt.