Sök:

Tysta elever - inte så vanligt

definitioner, orsaker och arbetssätt


Att kommunicera i dagens samhälle är otroligt viktigt. Med vår studie vill vi bidra till en ökad förståelse för hur skolans pedagoger arbetar för de tysta eleverna och vad de anser orsakar att en elev är tyst. Bakgrunden bygger till stor del på vad forskningen säger om vilken betydelse språket har, vad som kan vara ett hinder i att kunna uttrycka sig men även vad pedagogen kan göra för att underlätta för en tyst elev. Vi valde att använda oss av kvalitativa intervjuer för att ta del av pedagogernas erfarenhet om hur de arbetar för de tysta eleverna. Några av frågorna vi ställde till pedagogerna var bl.a.: Hur beskriver de en tyst elev? Kan miljö, arv och pedagogens arbetssätt vara en bidragande orsak till elevens tystnad? Når de tysta eleverna målen? Resultatet av vår undersökning visade att merparten av de tysta eleverna når målen. Vanligaste förklaringen till varför elever är tysta är att de har en sådan personlighet, var osäkra och att ärftlighet kan vara en bidragande orsak. Ingen av pedagogerna verkar ha reflekterat i ett helhetsperspektiv kring vilka faktorer som kan påverka de tysta elevernas beteende. Med ett helhetsperspektiv menar vi: skolmiljön, hemmiljön, ärftlighet, personlighet, kön och pedagogens arbetssätt/förhållningssätt.

Författare

Veronika Boman Maria Rörling

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Utbildningsvetenskap

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..