Sök:

Tyska, franska eller spanska?

en studie om de bakomliggande faktorerna till spra?kvalet i a?rskurs 6


Fo?religgande studie redogo?r fo?r faktorer som pa?verkar elever i sina val av moderna spra?k i a?rskurs 6, da?r na?gra utav Pierre Bourdieus sociologiska begrepp om symboliskt kapital utgo?r en teoretisk ka?rna. Studien bygger pa? en enka?tunderso?kning da?r sammantaget 82 elever fra?n Tiundaskolan, Vaksalaskolan och Tunabergsskolan i Uppsala deltog. Resultaten ger indikationer pa? att elevernas sociala klasstillho?righet och ko?n i viss ma?n tycks pa?verka spra?kvalet, vilket blir tydligt i en klassanalys av de medverkande eleverna inom de olika spra?ken. De franskstuderande utma?rkte sig fra?n o?vriga elever med en sto?rre andel flickor samt elever med va?lutbildade fo?ra?ldrar, medan de tysk- och spanskstuderande hade en la?gre andel elever med stort utbildningskapital i hemmet. Dock anger eleverna oaktat av social klass, ko?n och nationell bakgrund i princip samma motiv till sina spra?kval, na?mligen att man a?r intresserad av spra?ket eller de la?nder i vilka spra?ken talas.Fo?rha?llandevis tydligt blir a?ven att synen pa? spra?k och spra?kstudier skiljer sig na?got mellan de olika grupperna, da?r framfo?rallt ko?n och fo?ra?ldrarnas ho?gsta utbildningsniva? utgo?r de mest pa?verkande faktorerna. Vidare framga?r att engelska betraktas som det mest anva?nda spra?ken bland de medverkande eleverna, medan spanska ses som det mest anva?ndbara moderna spra?ket ? na?got som ocksa? elevernas fo?ra?ldrar insta?mmer i. 

Författare

Olle Svedberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..