Tv-spel i skolans värdegrundsarbete
en intersektionell
analys av interaktiva medier
Den här studien undersöker didaktiska potentialer med att använda tv-spel i gymnasieskolans litteraturundervisning gällande värdegrundsarbete. I den första delen av arbetet presenteras tidigare forskning kring spel som forskningsområde och den relativa bristen av sådan forskning. Vidare presenteras begreppet intersektionalitet som analysmetod samt det svår- och mångtolkade begreppet värdegrunden ur läroplanen som i ett eget avsnitt diskuteras ur ett moralfilosofiskt perspektiv. I arbetets andra del tillämpar vi den intersektionella analysmetoden på tre olika spel: Dragon Age Origins, Rule of Rose och Call of Duty: Modern Warfare 2. Resultaten är senare diskuterade i arbetets sista och avslutande del. Den interaktiva aspekten i spel visar sig vara ett användbart verktyg för utbildning, särskilt när det gäller känsliga frågor som rör etik och moral. Interaktiviteten innebär att spelarens val får omedelbara och väldigt grafiska konsekvenser. Tv-spel bör inkluderas i skolans som komplement till traditionell litteraturundervisning, dels för att attrahera fler elever och variera undervisningsformerna och dels för att spel innehåller teman och sekvenser som lämpar sig väl för diskussion.