Sök:

Trygghet och studiero i lärandet

En studie bland gymnasieelever


Resultaten från de senaste PISA-studierna har utmynnat i en samhällsdebatt där fokus har legat på avsaknad av ?ordning och reda? som orsak till svenska elevers försämrade studieresultat. Vi ställer oss tveksamma till fokuseringen på disciplin och bestraffning, vi anser att lösningen delvis går att finna bland den forskning som redan är gjord. Vi har i bakgrunden tittat på aktuella styrdokument samt för studien relevant litteratur. Syftet med vår studie är att belysa vad som enligt eleverna har betydelse för deras trygghet och studiero i lärandet. I vårt examensarbete har vi lagt tyngdpunkten på vad elever och lärare kan göra för att förbättra studieresultaten rent praktiskt. Vikten av att lära sig hur man lär sig framkom som väldigt betydelsefullt när vi läste litteratur inför detta arbete. I vår enkät hade vi ställt upp sexton påståenden som eleverna på gymnasiet kunde svara på genom att instämma i varierande grad. Enkäten avslutades med en öppen fråga där egna faktorer kunde dokumenteras. Vår enkätundersökning visade att läraren har den största betydelsen för elevernas känsla av trygghet och studiero genom att vara engagerad samt vara tydlig och strukturerad. Det som visade sig ha i särklass störst betydelse för elevernas känsla av trygghet och studiero var att få hjälp när de inte förstod. Något som vi blivande lärare lärt oss efter utfört examensarbete är vikten av att i klassrummet vara en tydlig, engagerad, strukturerad lärare som lär eleverna ta ett eget ansvar för sitt livslånga lärande.

Författare

Ann Ingström Carina Leinehed

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..