Sök:

Trygghet i relation till pedagogisk handling

En hermeneutisk tolkning av trygghetsbegreppet relaterad till pedagogisk handling


I den här studien har vi, med hermeneutisk filosofisk forskningsansats och kvalitativ intervju som metod, undersökt hur begreppet trygghet kan tolkas och användas i relation till pedagogisk handling. Hur pedagogens syn på trygghetsbegreppet kan visa sig i lärandesituationen mellan barn och pedagog. Intresset för begreppet trygghet växte fram från egna minnen från vår första tid i skolan då vi drog oss till minnes att trygghet var viktigt för att vilja lära. Med hermeneutiken som forskningsansats används och problematiseras vår egen förförståelse kontinuerligt med egna reflektioner och tolkningar genom hela processen. Studien behandlar och problematiserar teoretiska perspektiv av begreppet trygghet och begreppet lärande. Resultatet bygger på intervjuer med två verksamma pedagoger i förskoleklasser som, efter en lång tolkningsprocess, ledde till ett slutresultat. En hypotes att trygghetsbegreppet kan förstås på två kvalitativt skilda sätt: trygghet som självkänsla hos barnen och trygghet som anpassning av barnen. Hur pedagogen ser på begreppet trygghet ger spår i den praktik denne bedriver. Ser pedagogen på trygghet som självkänsla arbetar pedagogen, med empati som medel, med att uppriktigt tro på barnet, uppmuntra barnet, se till varje barns unika situation och ge barnet redskap att vilja fortsätta lära. Ser pedagogen på trygghet som anpassning innebär den pedagogiska handlingen att pedagogen, genom normer, regler och rutiner, ser till gruppens fördel och försöker anpassa den enskilde in i mallen som gäller samt att barn lär av konsekvenser. Vi drar själva slutsatsen, i en huvudtolkning, att den barnsyn pedagogen har visar sig i synen på trygghetsbegreppet och i pedagogens praktiska handling. Pedagogens barnsyn, finner vi, visar sig i om barnet ses som en som kan och vill eller någon som behöver korrigeras. Därmed finner vi att pedagogen kan prägla det enskilda barnets upplevelse av sitt första år i skolan, på gott och ont.

Författare

Therese Erkstam Cecilia Josefsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..