Sök:

Trygg E-handel


E-handeln i Sverige tog stora kliv framåt för några år sedan och har sedan dess legat på en hög och jämn nivå. Det finns ett stort antal olika e-handlare som alla försöker locka till sig kunder på ett eller annat sätt. Vad är det då som fångar konsumenterna bäst och vad gör att de litar på vissa e-handlare men inte på andra. Räcker det med att bara ha ett lågt pris eller är det bättre att visa att hemsidan är säker. Syftet med uppsatsen är helt enkelt att ta reda på vad konsumenter värderar högst när det gäller att välja e-handlare att köpa ifrån. Även att undersöka hur stor del en certifiering, och i detta fall certifieringen Trygg e-handel, spelar för roll i detta fall. Det visade sig att en certifiering inte är så effektivt och välanvänd som de vill trots att den är väl genomarbetad. Däremot är det tydligt att certifieringen ändå påverkar konsumenternas förtroende mot e-handlare. En hel del av osäkerheten verkar bero på att konsumenter inte känner till certifieringen eller orkar sätta sig in i vad det verkligen är. Konsumenter som handlar oftare hade nämligen större koll på certifieringen och kände sig även tryggare än andra som handlar mer sällan. Det som får en konsument att känna sig mest trygg är omdömen från andra kunder eller från vänner och familj. En annan viktig aspekt för konsumenterna var att det ska finnas flera och säkra betallösningar. Det framkom även att många mest fokuserade på priset när de valde e-handlare.

Författare

David Nedergård

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..